נוטריון אירנה פיין

שירותי תרגום נוטריוני 

051-5533400

צרו קשר עכשיו להצעת מחיר ללא תשלום

 

כיצד מקבלים רישיון נוטריון בישראל?

הניגוד לדעה המקובלת, לא כל מי שהוא עורך דין הוא גם נוטריון. רק מעטים מתוך כלל עורכי הדין הם בעלי סמכויות נוטריון אשר משמעותן, למעשה הרחבה של הסמכות השיפוטית. נוטריון רשאי להנפיק אישורים אשר תקפים בבית המשפט כראיות, משחררים מהצורך להופיע פיזית בבית המשפט, ונותנים לגיטימציה חוקית למסמכים משפטיים שונים.  הגוף שאחראי על מינוי נוטריונים אינו לשכת עורכי הדין אלא משרד המשפטים או למעשה – המדינה.

מה הדרישות הבסיסיות בהן נוטריון חייב לעמוד?

במידה ועורך דין מעוניין לקבל אסמכה כנוטריון עליו, ראשית, לעמוד בדרישות הבאות:

  • על עורך הדין המעוניין לקבל רישיון לתת שירותי נוטריון להיות אזרח ישראלי או בעל אישור על תושבות קבע
  • על עורך הדין המעוניין לקבל רישיון לתת שירותי נוטריון להיות חבר בלשכת עורכי הדין
  • מועמד לקבלת אישור לעסוק כנוטריון חייב להיות בעל ותק של עשר שנים לפחות מהן לפחות חמש וחצי שנים כעורך דין או כבעל תפקיד משפטי אחר בישראל (למשל שופט)
  • מועמד לקבלת אישור נוטריון חייב לעבור קורס הכשרה נוספת מיוחדת
  • מועמד לקבלת אישור לעסוק כנוטריון חייב להיות בעל רקע פלילי נקי בעבר ובהווה – ללא רישום פלילי הנושא קלון בעבר (הבדיקה מתבצעת עד עשר שנים קודם להגשת הבקשה) וללא חקירות או הליכים פליליים המתנהלים כנגד המועמד בהווה
  • על המועמד להיות בעל עבר משמעתי ותלונות נקי גם בלשכת עורכי הדין – לא הושהה מהלשכה, רישיונו לא נשלל וכדומה.

מה היא ההכשרה הנוספת שנוטריונים חייבים לעבור?

כחלק מהדרישות לקבלת אישור עיסוק כנוטריון, על המועמדים להגיש אישור השתתפות ומעבר בהצלחה של הכשרת נוטריונים. הכשרת נוטריונים היא קורס מרוכז הנמשך מספר חודשים בו המועמדים מתרכזים בכל ההיבטים של אישור מסמכים משפטיים. עורכי דין יכולים לנסח חוזים, הסכמים, צוואות וכדומה אולם על מנת שאלו יקבלו תוקף חוקי ומשפטי עליהם להיות מאושרים על ידי נוטריון.

אלו מסמכים על המועמד לצרף לבקשת קבלת עיסוק כנוטריון?

לפני שעורך דין יוכל לעבוד כנוטריון עליו להגיש בקשה לוועדה מיוחדת מטעם משרד המשפטים ועל הועדה לאשר את בקשתו. הוועדה מתכנסת מדי חודש, אולם הטיפול לוקח מספר חודשים. ראשית, יש להגיש בקשה מקוונת לקבלת אישור עיסוק כנוטריון. אל הבקשה יש לצרף מסמכים שונים. שלושת המסמכים שתמיד יש לצרף לבקשה הם אישור השתתפות בהשתלמות נוטריונים, צילום תעודת הזהות, כולל הספח, ואישור חברות בלשכת עורכי הדין.

נוסף לשלושת המסמכים הבסיסיים הללו, על המועמד להציג מסמכים נוספים, בהתאם למצבו. בין המסמכים שהמועמד עלול להידרש להציג: עישור רואה חשבון לעורך דין עצמאי או שותף, אישור מע”מ לעורך דין עצמאי או שותף, אישור עו”ד שכיר, אישור עורך דין שכיר בחברה שאיננה חברת עורכי דין, אישור עו”ד שכיר במגזר הציבורי, אישור כהונה בתפקיד שופט, דיין או תפקיד משפטי מאושר אחר, אישור עיסוק נוסף, אישור עריכת דין בחו”ל, תעודת עולה, פרטי הרשאה משמעתית או פלילית.

איזה מידע נוסף יש לתת לפני קבלת אישור עבודה כנוטריון?

במסגרת הבקשה המקוונת, על המועמד לחתום וירטואלית על הסכמה לעיון במרשם פלילי. כיוון שעורכי דין בעלי עבר פלילי אינם מקבלים אסמכה לעבוד כנוטריונים, בדיקת יושר זו מתבצעת על ידי הועדה.

בנוסף, על המועמד לספק פרטים אישים כמספר תעודת הזהות ומען המשרד. בשלב זה יכול המועמד לבחור שהכתובת אותה נתן לא תפורסם במרשם הנוטריונים הפומבי. על המועמד לספק גם דרכי התקשרות: טלפון ראשי דרכו ניתן יהיה להעביר מידע במסרונים, טלפון נוסף, פקס וכתובת דואל אישית המיועדת לשימושו בלבד (לא כתובת ציבורית במשרד). עליו לציין באיזו שנה התקבל ללשכת עורכי הדין ולפרט בפירוט את ניסיוני המקצועי הכולל, כולל תקופות בהן עבד כשכיר או עצמאי, בחברה, בחו”ל או במשרה ציבורית וכן תקופות בהן כיהן כשופט.

אחד מפריטי המידע החיוניים ביותר אותו על המועמד לספק בעת הרישום הוא השפות בהן המועמד שולט. מידע זה חיוני לצורך מתן הרשאה להנפיק אישורים ולבצע פעולות כתרגום מסמכים מ- ואל השפות בהן הוא בקיא בלבד. המידע הנוגע לשפות בהן הוא יכול לתת שירות מפורסם באתר האינטרנט של המחלקה.

מה קורה לאחר הגשת הבקשה לקבל רישיון נוטריון בישראל?

הועדה מטעם משרד המשפטים יושבת בישיבה החודשית ודנה בבקשות החדשות לקבלת רישיון נוטריון. במידה וחסרים מסמכים, הועדה תבקש מהמועמד להשלימם. במידה והמועמד אינו עומד בקריטריונים לקבלת רישיון – הוא יפסל. בין אלו שעברו את השלב הראשוני הזה, הועדה מחליטה מי יוכלו להמשיך בתהליך הרישוי. את שמות אלו שהוחלט שימשיכו, הועדה מפרסמת באתר האינטרנט של המחלקה, בילקוט הפרסומים, במזכירויות בתי המשפט המחוזיים ובמזכירויות מחוזות לשכת עורכי הדין. מטרת הפרסום הוא לקבל התנגדויות, אם כאלו קיימות. הליך הפרסום והציפייה להתנגדויות לוקח כחודשיים. לאחר מכן, במידה ולא הוגשו התנגדויות,

תשלום, והשארת דוגמאות חתימה וחותמות במשרד המשפטים

בעבר, אלו שעברו את התהליך כולו, קיבלו זימון מהמחלקה לחתום את שמם בפנקס הנוטריונים כאשר למכתב צורף שובר אגרת הענקת רישיון נוטריון. בעקבות התפרצות הקורונה, הגעת קהל לצורך חתימה בפנקס הנוטריונים אינה אפשרית. ההליך החליפי כולל תשלום האגרה ושליחת דואל אל: [email protected]. לדואל שנשלח יש לצרף את אישור התשלום וגם צילום דוגמא להטבעה של חותמת הגומי ולהטבעה של חותם הברזל. בגוף הדואל יש לציין את פרטי הפונה: שם פרטי בעברית ובאנגלית וכתובת מגורים מעודכנת. בהמשך התהליך המועמד יתבקש לשלוח בדואר דוגמא של החתימה, חותמת הגומי והחותם.

ערעור על החלטת הועדה

במקרה בו הוגשו התנגדויות למינוי של עורך דין כנוטריון, תינתן למועמד הזדמנות להשמיע את טיעוניו בפני הועדה. מועמד שקיבל סירוב מהועדה לקבל רישיון נוטריון בישראל, יכול הגיש ערעור לבית המשפט לעניינים מנהליים.

Leave a comment

עזרה בתרגום מסמכים

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם כבר היום
צרו איתי קשר היום
טלפון ליצרית קשר
0515533400
Accessibility
Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400